أنا المصرى


 أشعار و كلمات / روناء المصرى 
أنا المصرى ..تراب بلدى ..حنة
 و.. قناة بلدى .. جنة
 انا المصرى .. شلت التراب و حفرت .. مهمنيش .
.. كام مات و كام مقدرش ..دا احنا هنعيش...
 الحلم حلمنا .. و المية .. ميتنا ..
 يا مراكبى هتمر..
 و يا مصر متخافيش.
 انا المصرى .. أممت مخفتش من الخسايس !
 حميت بصدرى كل الهوايس!
و قولت أنا المصرى هاكمل المشوار..
 من "سنو - سرت" التالت  للإنتصار ..
أنا المصرى  وشوفوا ولادى
 شاركوا و حفروا جوه الوادى
أول خطوة .. و أول شركة ..
و آدى الثورة .. بتبنى بلادى
أنا المصرى .. إيد فى إيد
سلاح و رجال و عزم حديد
الله أكبر حى على الفلاح .. و أحلف برفات اللى راح
 هنشيل إسمك يا مصر
 و نبنى وياك الجسر
 و نكيد اللى كان بيقول .. فين جيلك يا مصر؟
قوليلهم .. أنا المصرى
 قنالى شافت عرضى
 و اليوم هتشق أرضى
ممر رايح .. و ممر راجع
و الهمة رجال .. و العزم و المال .. من حضن مصر
بالسهم نشارك و الكل يبارك
 ما عرفنا خلاص
من صان العهد
يا عرب أمجاد
 عاد منها  اللى جاد
...
 و يا مصر قومى
 انا المصرى و بنادى
إلبسى توب الفخر ..  و بحس عالى .. و بقلبى  هنادى
الله أكبر .. تحيا مصر
بورسعيد و الإسماعيلية و.. سينا و الناحية ديه
هتشوف إنجاز .. أنفاق .. أساس
إن مكانش إعجاز
 سنة واحدة و بس
و نبتدى من هناك البث
 و يا مراكبى شد القلوع
 إمشى و شوف الربوع
 ديه مصر أمى و انا هافضل كده طول عمرى
أنا... "المصرى" 

المشاركات الشائعة